پنجشنبه ۰۸ تیر ۱۳۹۶    0:0:0
آخرین بروز رسانی : ۱۱ روز پیش


 
banner defult

اگر جهانی شدن را «فزونی ارتباط متقابل جهانی» بدانیم، غیر از بعد اقتصادی، ابعاد دیگری از زندگی بشر امروزی مانند اطلاعات، فرهنگ، ایده‌ها و تصویرها، شبکه‌های اجتماعی و نهادهای سیاسی را هم مورد تأثیر قرار می‌دهد.

در حوزه جهانی‌سازی و وضعیت فرهنگ تشیع سوالات زیادی وجود دارد؛ این که این فرهنگ در این فرآیند به چه صورتی درآمده و چه تغییراتی کرده است. کتاب با بررسی این موضوع دیدگاه‌های افراطی را رد می‌کند.

این روزها اغلب آثار و مطالب به ویژه درباره جهانی‌شدن با نوعی جهت‌گیری تالیف می‌شوند؛ جهت‌گیری‌‌ای که مولفان آثار می‌خواهند با تعریفی از مکاتبی که به آن اعتقاد دارند، جایگاه آن را در این فرآیند به اثبات برسانند.

شیعه به جمعیتی از مسلمانان اطلاق می‌شود که به شیعه گری و پیروی از مشی و مرام امام علی بن ابی‌طالب (ع) و اولاد او به عنوان خلفا و اوصیای پیامبر اسلام (ص) معروف می‌باشند. تشیع به عنوان یک مذهب بزرگ اسلامی دارای ابعاد متعدد و متنوعی چون بعد فرهنگی، بعد روان شناختی، بعد اخلاقی و تربیتی، بعد جامعه شناسی و بعد تاریخی است.
خوانندگان با مطالعه این اثر به نگاه جامعه‌شناختی کاملی درباره پدیده جهانی‌شدن دست می‌یابند و می‌توانند شاخص‌های فرهنگی شیعه را بشناسند و قضاوت کنند.
بیشترین بحث این کتاب در حوزه رسانه‌هاست. توسط رسانه‌ها می‌توانیم بر جاذبه‌های فرهنگی‌ شیعه تاکید بیشتری داشته باشیم و این فرهنگ غنی را به جهانیان بشناسانیم.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

کلیات

مروری بر نظریات جهانی شدن

فرایند جهانی شدن

فرهنگ دینی

تأثیر فرایند جهانی شدن بر فرهنگ دینی ایران

جمع‌بندی و نتیجه گیری

این پژوهش تأثیر ابعاد مختلف فرآیند جهانی شدن بر ابعاد مختلف دینداری شیعیان (ایران) را شرح داده و محدودیت‌ها و مزیت‌هایی که برای حیات دینی آنان در عرصه جهانی شدن پدید می‌آورد را توضیح می‌دهد.

«جهانی شدن و فرهنگ شیعی ایران» اثر عدالت حقیقی با راهنمایی دکتر محمود تقی‌زاده‌داوری را موسسه شیعه‌شناسی با شمارگان هزار نسخه در 278 صفحه منتشر کرده است.

این کتاب با شماره ثبت 493443 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.