جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶    0:0:0
آخرین بروز رسانی : ۱۰ روز پیش


 
banner defult

آیا تابه‌حال این سؤال برایتان پیش‌آمده که قبل از اینترنت و گوگل چه کسی به سؤالات بی‌اندازه ما پاسخ می‌داد؟

به گزارش خبرگزاری ایبنا، پاسخ این سؤال یک کلمه است و آن: «کتابدار» است. «کتابدار» دارنده دو صفت «دقت» و «آرام و متین» بوده است که به سؤالات کاربران پاسخ می‌دادند و البته به گفته مسئولان کتابخانه عمومی نیویورک همچنان این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهند.

این کتابخانه اخیراً دست در جعبه ماشین زمان خود کرده و نمونه سؤالات و پاسخ‌های کاربران را از دهه 1940 تا 1980 در معرض دید عموم قرار داده است. این زمانی است که انسان پاسخ انسان را می‌داده است و به دلیل دقت بالا، اغلب پاسخ‌ها درست بوده است.

عمر ابروی انسان چقدر است؟ نام اسب ناپلئون چه بود؟ چند نفر آدم عصبی در امریکا داریم؟ چگونه کاغذدیواری را بچسبانیم؟

جالب اینجاست که کتابخانه عمومی نیویورک هر دوشنبه نمونه سؤالات را روی حساب کاربری اینستاگرام خود برای بازدید عموم می‌گذارد.{لینک}

نحوه سؤالات نیز مانند سابق، تلفنی بوده و پیغام تلفنی پس از دریافت در کمتر از 24 ساعت پاسخ داده می‌شود.

جالب‌تر اینکه خانم روزا کابالرو-لی کتابدار کتابخانه می‌گوید هنوز هم روزانه یک‌صد سؤال به کتابخانه ارسال می‌شود تا پاسخ دهیم! سؤالاتی از قبیل قوانین و مقررات، نظرات، اطلاعات تماس و حتی شاپینگ کردن و اطلاعات در مورد خرید!

وی می‌گوید هم‌پوشانی خوبی میان سؤالات و پاسخ‌ها در گزارش سال 2014 وجود دارد و سؤالات اخیر درباره کتاب مقدس، چگونگی دانلود کتاب الکترونیکی/eBook و برند خوب برای خرید کتاب‌خوان الکترونیکی است که در روزهای اخیر به دست ما رسیده است.

روزا کابالرو-لی می‌گوید دو نوع کاربر هنوز به کتابخانه برای دریافت پاسخ مراجعه می‌کنند: افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند و دوم افرادی که با گوگل پاسخ مناسب دریافت نکرده‌اند. به گفته وی در محیط آنلاین بسیاری از پاسخ‌ها وجود دارد اما ممکن است زمانی نتوانید دسترسی داشته باشید و یا پاسخ به یک سؤال شما را گیج کند و برای یافتن پاسخ درست از نادرست به کتابدار و کتابخانه مراجعه کنید!

کتابداران متخصصان اطلاعات هستند و برای یافتن منبع صحیح غیر آنلاین می‌توانند به کاربران کمک کنند.برخی اوقات نیز پاسخ باید انسانی باشد و نه ماشینی و اینجاست که نقش کتابدار کاملاً هویدا می‌شود.

این مقام مسئول در کتابخانه عمومی نیویورک می‌گوید ما سعی نمی‌کنیم مردم سؤال‌کننده را شرمسار کنیم،بلکه با نهایت صداقت سعی می‌کنیم پاسخ آن‌ها را به نحو شایسته بدهیم. شاید کتابداران همه پرسش‌ها را ندانند اما می‌توانند راهنمای خوبی در یافتن پاسخ باشند.

نمونه سوالات مطرح شده که اینک به عنوان آرشیو تاریخی از آن در کتابخانه عمومی نیویورک نگهداری می‌شود را در زیر مشاهده کنید: