جمعه ۰۲ تیر ۱۳۹۶    0:0:0
آخرین بروز رسانی : ۶ روز پیش


 
banner defult
خطا
  • JUser::_load: Unable to load user with id: 581
  • JUser::_load: Unable to load user with id: 76

کیانوش بیاتی: از هر سه نماینده مجلس یک نماینده برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود به کتابخانه ویژه نمایندگان مراجعه می‌نماید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کتابخانه ویژه نمایندگان از ابتدای سال 1385 و در آستانه یکصدمین سالگرد تاسیس مجلس شورای اسلامی از سوی کتابخانه مجلس تأسیس و افتتاح گردید و در فاصله بسیار نزدیک به صحن و کمیسیونهای تخصصی مجلس قرار دارد و نمایندگان، در صورت نیاز، در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند به کتابخانه مراجعه و از خدمات آن استفاده نمایند.

کیانوش بیاتی از کارشناسان کتابخانه مجلس و کتابدار این کتابخانه هستند که به امر سرویس‌دهی به نمایندگان مجلس مشغولند. در خصوص فعالیت‌های این کتابخانه گفتگویی با ایشان داشته‌ایم که در اینجا می‌خوانید:

بیاتی با اشاره به تعداد منابع کتابخانه ویژه نمایندگان گفت: همه منابع، خدمات و تجهیزات کتابخانه در فضایی حدود یکصد متر مربع گرد آمده است و حدود 5000 جلد کتاب نیز در آن جا داده شده است که عمدتاً شامل کتب حقوقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی، اسلامی و نیز منابع مرجع عمومی و تخصصی است.

وی با اشاره به جامعه هدف این کتابخانه گفت: جامعه هدف کتابخانه ویژه نمایندگان، 290 نماینده مجلس است که علاوه بر آنان دبیران کمیسیون‌ها، مدیران کل و رئیسان ادارات مجلس، مشاوران و معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز به این کتابخانه مراجعه می‌نمایند.

کتابدار کتابخانه ویژه نمایندگان در خصوص فراهم آوری منابع در این کتابخانه گفت: در انتخاب منابع، از نظرات کارشناسی نمایندگان استفاده شده تا کتب گردآمده هر چه بیشتر پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنان بعنوان جامعه اصلی استفاده کننده از کتابخانه باشد. همچنین به منظور روزآمد بودن منابع، کتاب‌های موجود بطور مستمر مورد بازبینی قرار گرفته و کتاب‌های جدید جایگزین کتاب‌های قدیمی می‌شود.

بیاتی درباره نوع نیازهای اطلاعاتی نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان عموماً جهت استفاده از خدمات اینترنت، امانت گرفتن کتاب و منابع مورد نیاز و بخصوص درخواست جستجوی اطلاعات اعم از مقالات، آمار و اطلاعات در موضوعات خاص و مناسبتی به این کتابخانه مراجعه می‌نمایند. همچنین درخواست جستجوی اطلاعات مرتبط با موضوعات مورد بحث در صحن علنی مجلس، در کمیسیون‏های تخصصی، نطق‌های پیش از دستور، سئوال از وزرای دولت، سفرهای ماموریتی داخلی و خارجی، مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی و نیز مرتبط با حوزه تخصصی و زمینه تحصیلی آنها از دیگر مواردی است که موردنیاز اطلاعاتی نمایندگان است.

وی در خصوص نحوه سرویس دهی به نمایندگان گفت: کتابخانه ویژه نمایندگان، نیازهای اطلاعاتی نمایندگان را، عمدتاً و در ابتدا از طریق مراجعه به اینترنت و پایگاه‌های مقالات فارسی و سپس از طریق مراجعه به کتاب‌ها و منابع مرجع موجود در کتابخانه ویژه نمایندگان و در صورت نیاز با مراجعه به مجموعه کتابخانه اصلی و بزرگ مجلس شورای اسلامی تامین می‌کند و همچنین بخشی نیز از طریق گزارشات دولتی چاپی یا الکترونیکی موجود تامین می‌گردد. در واقع کتابخانه ویژه نمایندگان، بعنوان پل ارتباطی میان منابع غنی و پایگاه‏های اطلاعاتی موجود در کتابخانه مجلس و نمایندگان مجلس، عمل می‌کند.

بیاتی گفت: در ابتدای هر دوره از مجلس ما اطلاعیه‌ای میان نمایندگان پخش می‌کنیم که کتابخانه ویژه نمایندگان یکی از شاخه‌های کتابخانه مجلس است و ما آماده‌ایم که در این کتابخانه خدمات اطلاعاتی به شما بدهیم و حتی نوع خدمات را هم مشخص کرده‌ایم. اما باید به یاد داشته باشیم وقتی کتابخانه را به جامعه موردنظر می‌شناسانیم می‌بایست بتوانیم سرویس‌دهی نیز کنیم؛ مثلاً وقتی می‌گوییم هر آماری بخواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده و در اختیارتان قرار می‌گیرد مستلزم این است که ما توانایی سرویس‌دهی نیز داشته باشیم؛ یعنی پشتیبانی از سوی کتابخانه صورت بگیرد تا بتوانیم سرویس‌دهی نماییم.

کیانوش بیاتی با اشاره به سرعت در سرویس دهی به نمایندگان گفت: ویژگی کار این کتابخانه همین است؛ یعنی سرعت در بازیابی اطلاعات موردنیاز بسیار مهم است و به فوریت انجام شده و اطلاعات بازیابی شده سریعاً در اغلب موارد در صحن مجلس تحویل نماینده می شود.

وی با اشاره به میزان مراجعه به این کتابخانه گفت: طی چند سال گذشته، بنا به آمارهای موجود، سالانه به طور متوسط حدود 800 تا 1200 مورد مراجعه به کتابخانه ویژه نمایندگان صورت گرفته است و طی نه سالی که از تأسیس این کتابخانه گذشته است ما حدود شش هزار مراجعه کننده تاکنون داشته‌ایم. به طور کلی می‌توان گفت در هر دوره حدود صد نماینده به کتابخانه مراجعه نموده‌اند؛ یعنی از هر سه نماینده یک نماینده برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود به کتابخانه ویژه نمایندگان مراجعه می‌نماید که با توجه به گرفتاری‌ها و مشغولیات نمایندگان محترم آمار قابل قبول و شایان توجهی است.

بیاتی در انتها گفت: تلاش ما بر آن است که همچنان با همین امکانات موجود، بهترین نوع سرویس‌دهی به نمایندگان محترم کتابخانه داشته باشیم و نیازهای اطلاعاتی آنان را برطرف نماییم و امیدواریم پشتیبانی‌ها و حمایت‌های لازم نیز از سوی کتابخانه صورت بگیرد.

CAM01641

CAM01643

CAM01646

CAM01651

CAM01652