یکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶    0:0:0
آخرین بروز رسانی : ۲۰ روز پیش


 
banner defult

واحد آموزش کتابخانه مجلس به عنوان بخشی نوپا در کتابخانه مجلس و با رویکردی پژوهش محور فعالیت‌های آموزشی را به انجام می‌رساند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سید علیرضا طیرانی مسئول آموزش کتابخانه به تشریح اهداف و فعالیت‌های مرکز آموزش کتابخانه پرداخت، وی بیان داشت: در راستای برآورده سازی نیازهای اطلاعاتی و آموزشی پژوهشگران،کارکنان کتابخانه و علاقه مندان در مباحث گوناگون مرتبط با فعالیت‌های تخصصی کتابخانه مجلس، به ویژه در حوزه‌های نسخ خطی و متون کهن، اسناد، مطبوعات، مرمت، موزه داری، علوم نوین در حوزه کتابداری و سایر موضوعاتی که کتابخانه مجلس به عنوان یکی از کتابخانه معظم کشور نقشی پیشرو در آن‌ها دارد، آموزش کتابخانه به عنوان یک واحد نوپا از ابتدای سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرد.

طیرانی گفت: پس از تدوین طرح پیشنهادی راه اندازی مرکز آموزش کتابخانه، نسبت به تهیه و تدوین فرم‌ها و آئین نامه‌های مربوطه اقدام گردید و در نهایت در اولین گام دوره آموزشی مبانی ایران شناسی، در ساختمان کتابخانه ایرانشناسی برگزار شد که با استقبال علاقه‌مندان مواجه گردید.

وی افزود: احساس نیاز به وجود مکانی ثابت به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی موجب شد تا با تجهیز فضایی با ظرفیت تقریبی 40 نفر در مرکز پژوهش کتابخانه در ساختمان فروردین و با استفاده از امکانات موجود در کتابخانه اقدام گردد و پس از آن کارگاه آموزشی "روش‌های تصحیح و ویراستاری متون تاریخی (اسناد و نسخ خطی)" کارگاه دیگری بود که با تدریس جمشید کیان‌فر و با حضور علاقه‌مندان و پژوهشگران برگزار گردید.

طیرانی تصریح کرد: دوره آموزشی دیگری که در دستور کار واحد آموزش قرار گرفت، برگزاری دوره کامل آشنایی با فنون تاریخ در قالب شش کارگاه کاربردی در حوزه اسناد بود که شامل "سند شناسی و سند خوانی"، "آشنایی با خط سیاق (مقدماتی و پیشرفته)"،‌ "آشنایی با خطوط قدیمه و دست‌خط‌های رجال تاریخی"، "مهرشناسی و مهر خوانی" و "فهرست نویسی و چکیده نویسی اسناد" با تدریس آقای محسن روستایی بود که در اسفند ماه 1393 این دوره با استقبال کم سابقه علاقه مندان با موفقیت به پایان رسید.

طیرانی افزود: کارگاه مأخذشناسی در مطبوعات فارسی با تدریس کورش نوروزمرادی نیز عنوان دوره دیگری بود که موفق شدیم در سال 1393 برگزار کنیم و علاقه‌مندان و پژوهشگران با منابع دست اول حوزه مطبوعات فارسی آشنا شدند.

وی گفت: بسی مایه خرسندی است که استقبال خوبی از کلاس‌ها صورت گرفت و علاقه‌مندان و پژوهشگران توانستند از دانش و تجربه اساتید محترم بهره‌مند شوند. استقبال از این دوره ها به حدی بود که با توجه به ظرفیت‌های موجود و تعداد درخواست‌های زیاد برای شرکت در این کارگاه‌ها ملزم به تکرار کلاس "روش‌های تصحیح و ویراستاری متون تاریخی" در دو دوره شدیم و البته هر روز درخواست‌های متعددی از سوی علاقه‌مندان جهت تکرار دوره‌ای برگزار شده و دوره‌های جدید به دست ما می‌رسد که امیدوارم بتوانیم پاسخگوی این عزیزان باشیم.

طیرانی برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با فعالیت‌های کتابخانه را از دیگر امور انجام شده در واحد آموزش توصیف کرد: علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی، از اولویت‌های دیگر مرکز آموزش کتابخانه برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران در حوزه‌های تخصصی گوناگون است که در واقع مکمل و تکمیل کننده دوره‌های آموزشی است که در سال گذشته موفق به برگزاری دو نشست: "بررسی و شناخت نسخ خطی" و "بررسی تطبیقی نسخه‌های خطی ایران پیش از اسلام و دوره اسلامی" شدیم.

وی گفت: امیدوارم در سال جدید نیز بتوانیم با ادامه نشست‌هایی از این دست در خدمت علاقه مندان و جامعه پژوهشی کشور باشیم.

طیرانی در پایان ضمن تشکر از همکاری واحدهای مختلف کتابخانه افزود: همانطور که در ابتدا نیز عرض کردم واحد آموزش به عنوان بخشی نوپا در کتابخانه و با رویکردی پژوهش محور فعالیت خود را آغاز کرده و امیدوارم با حمایت و توجه مسئولان بتواند جایگاه واقعی خود را در میان جامعه پژوهشی کشور در تسهیم و به اشتراک گذاری دانش نهفته خود پیدا کند. لازم می‌دانم این توضیح را هم اضافه کنم که حضور در کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی ما برای کلیه افراد آزاد است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره‌ها می‌توانند به وب سایت کتابخانه (ical.ir) مراجعه نمایند.