جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶    0:0:0
آخرین بروز رسانی : ۹ روز پیش

banner defult

روز پنجشنبه سیزدهم آبان 1395 به مناسبت ولادت حضرت محمدباقر (ع)، جمعی از کارکنان بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، کتابخانه و خبرگزاری خانه ملت، با هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی جناب آقای اسماعیل حیدری (مدیر محترم اداره تربیت بدنی مجلس) به مربیگری آقای سعید حاجی‌بگلو، چهارمین برنامه ورزشی کوهنوردی خود را در ساعت 5 صبح از جلوی درب شمالی مجلس شورای اسلامی

با خودروهای شخصی همکاران محترم (آقایان: حسین‌زاده، محجوب و دریاباری) به سمت جاده فیروزکوه، برای صعود به قلۀ عباسعلی، آغاز کردند.

موقعیت جغرافیایی قلۀ عباسعلی:

استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای کمرپشت، قله عباسعلی «کمرپشت».

سوادکوه، دارای ۴ منطقه اصلی به نام‌های ورسک، آلاشت، زیرآب و شیرگاه است. سوادکوه، یکی از مناطق کوهستانی و جنگلی استان مازندران است که از لحاظ زیست‌ محیطی، تاریخی و فرهنگی، دارای قدمت بسیار زیادی است. این منطقه از دوران بسیار قدیم در طی قرنها، شکارگاه شاهان و امرای ایرانی بوده است و به خاطر موقعیت کوهستانی، جنگلی و ناهمواری‌های طبیعی و دره‌ها، دارای مناطق بکرو قلل فراوانی برای اجرای برنامه‌های قله‌نوردی و جنگل‌پیمایی است.

دسترسی از تهران:

شهر دماوند را که می‌گذریم، تک درخت‌های کرانه‌ی جاده فیروزکوه در دور دست‌ها، هر از چند گاهی، تو را با خودش مشغول می‌کند. در آن دورها، تک درخت‌‌هایی را می‌بینی که چراغ دریایی بیابان شده‌اند با هزار چشم سبز پر تصویر، تا چشم تماشای هیچ رهگذری خسته نشود ...

بعد از فیروزکوه، در جاده‌‌ای شناور هستیم با هزار خم و هزار چم که فلات پهناور ایران را به پستوی مازندران پراسطوره می‌رساند، دالانی که فیروزکوه را از دره دیوان و گدوک، همزاد کندوان به ساری می‌رساند. به راستی که جاده فیروزکوه، جاده‌ی چشم‌انداز تونل‌ها و پل‌های قطار است که نماد نمایان آن، پل ورسک با آن قدمت و صلابتش، آدمی را به وجد و هیجان می‌آورد.

بعد از عبور از شهر فیروزکوه، گردنه گدوک نمایان ‌شده و با گذر از آن به منطقه ورسک می‌رسیم، پس از طی پنج کیلومتر و عبور از پل ورسک، به ابتدای جاده خاکی روستای سرسبز و پاکیزه «کمرپشت» در سمت راست می‌‌‌رسیم، جایی که تابلوی بزرگ روستای ارژنگ رودبار در ابتدای جاده خودنمایی می‌‌‌کند.

قله عباسعلی (کمرپشت، لاکمر):

قله عباسعلی (لاکمر) با ارتفاع 2345 متر، از قله‌‌های زیبای البرز شرقی به شمار می‌رود و در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، (حد فاصل بین پل ورسک و پل سفید) و در جنوب شرقی روستای کمرپشت واقع است. این قله، بین قلل سرخیل در شمال، دره خطیرکوه در شمال شرقی، قله خَرونْرو در سمت شرق، قله نیزه‌وا در جنوب شرقی، قله قدمگاه در جنوب، قله اتابک در جنوب غربی و قله ارفع در سمت شمال سر برکشیده است.

قله عباسعلی، به خاطر وجود امامز‌اده‌‌ای به همین نام در بالای قله، که مورد توجه و احترام اهالی منطقه نیز است به این نام مشهور شده است. گفته می‌‌‌شود «امامزاده عباسعلی» که بر فراز قله واقع است از برادران امام رضا (ع) است که در آنجا آرامیده است و مردم روستا به پابوس او می‌روند.

مسیر روستای کمرپشت به عباسعلی، نیمه جنگلی و دارای پاکوب مشخص و راه مالرو است که دسترسی به قله را آسانتر می‌کند. این مسیر، به شکل پاکوب، ابتدا از میان جنگل شروع شده، سپس به یال اصلی رسیده و تا قله ادامه دارد. از سمت غرب و از روستای ملرد، جاده‌ای کشیده شده که با ماشین، دسترسی به امامزاده را میسر می‌نماید.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه:

پوشش گیاهی این منطقه، شامل درختانی مانند راش، بلوط، ممرز، میوه‌‌های جنگلی مانند آلوچه، ازگیل، زرشک و ...، گیاهان داروئی مانند آویشن، گل گاو زبان، پونه، آلو، گزنه، گلپر و سبزی‌‌های وحشی است.

پوشش جانوری: گراز، پلنگ، گربه وحشی، خرگوش، گرگ، روباه، عقاب و مارهای سمی.

روستای کمرپشت:

کمرپشت، مرکب از دو کلمه کمر به معنی میانه و پشت به معنی پناه است و مفهوم کلی آن یعنی قومی که به میانه کوه، پناهنده شده‌اند. این روستا در فاصله 80 کیلومتری از شهرستان قائمشهر از توابع شهرستان سوادکوه قرار دارد. روستای کمر پشت در ارتفاع 1530 متری از سطح دریا واقع شده و از ابتدای جاده تا کمرپشت، 7 کیلومتر راه است. این روستا که بلندترین ییلاق منطقه با طبیعتی دل‌انگیز است در بهار و تابستان آب و هوایی دلپذیر دارد و به پاریس سوادکوه معروف است.

کمی بعد از بالا رفتن از جاده خاکی، در سمت چپ جاده، دهانۀ غار «اسپهبدخورشید» نمایان می‌‌‌شود. غار اسپهبد خورشید یا «کرکیل دژ» در زبان مردم منطقه سوادکوه این غار به نام «لاپ کمر» معروف است. همچنین مردم روستاهای اطراف، این غار را به نام «دیوکالی» به معنای «لانۀ دیو» نیز می‌شناسند.

esssbbb

اسپهبدخورشید، نام یکی از حاکمان مازندران بوده که در زمان حاکمیت او، این غار، آخرین نقطه فتح مازندران توسط اعراب بوده است. این غار، بر روی کوهی به نام «خطیرکوه» واقع است و یکی از عظیم‌ترین دهانه‌‌های غار طبیعی دنیا با ارتفاع قوس چهل متر است. در برابر غار، دیواری با سنگ و ساروج‌ چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد.  قوای ساسانی از این غار که در حقیقت قلعه یا دژ بوده، استفاده نظامی می‌‌‌کرده‌اند. غار اسپهبد خورشید با اینکه در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد، به علت وجود معدن ماسه فعال و مانورهای نظامی، متأسفانه در معرض تهدید و تخریب قرار دارد.

با ورود به جاده فرعی، باید از پل بتنی روی رودخانه سرخاب گذر کرد. پیمودن این جاده به دلیل شیب زیاد و صعب‌العبور بودن، حدود 30 دقیقه یا حتی بیشتر زمان می‌برد و به هنگام بارندگی عبور از این جاده از طریق خودرو غیر ممکن است به همین خاطر، این روستا بکر و کاملاً ساکت و دور از شلوغی باقی مانده است. این روستا در کنار جنگل است و چشم‌انداز بسیار زیبایی از کوه‌های سوادکوه دارد. کوه با ابهت ارفع با ارتفاع 2800 متر بخوبی از این روستا پیداست. چند چشمه با آب گوارا نیز در چند نقطه روستا، بهسازی شده ‌است. یکی از چشمه‌‌ها در ابتدای روستا قرار داشته و «دریم‌سِرِه» نام دارد. از دیگر جاذبه‌های روستا، قبرستان قدیمی چناربن است که درخت چناری 250 ساله در آن قد کشیده است.

گزارش صعود:

مبدأ پیاده‌روی از کنار چشمه وسط روستای کمرپشت است که با شیب ملایم و پس از پشت سر گذاشتن روستا به مسیر پاکوب در جنگل به درختان انبوه می‌‌‌رسیم. حدود ۴۵ دقیقه از مبدأ تا کلبه‌‌های وسط جنگل راه‌پیمایی دارد. در سمت راست کلبه‌، رودخانه کوچکی قرار دارد که مسیر پاکوب به سمت قله است و از اینجا تا دشت اول، حدود ۴۵ دقیقه است.

بعد از طی 7 کیلومتر جاده خاکی و عبور از کنار آرامگاه چناربن، به روستای کمرپشت رسیدیم. پیمایش خود را در خُنَکای یک صبح دل انگیز پاییزی شروع کردیم. مسیر صعود از دره‌ای زیبا و پوشیده از شکوفه‌های درختان وحشی جنگلی می‌گذشت.

ساعت 8 صبح از روی یالی که در سمت جنوب شرقی کلبه قرار داشت، حرکت خود را به سمت شرق آغاز کردیم. بعد از نیم ساعت پیمایش، به دشت فِک‌چال ‌‌‌رسیدیم. فک‌چال، مرتع وسیعی در زیر قله عباسعلی است که کلبه‌‌ای نیز برای استفاده‌ چوپانان در آنجا بنا شده و برای برنامه‌‌های زمستانه می‌‌‌شود با هماهنگی برای شب‌مانی کوهنوردان نیز قابل استفاده قرار می‌گیرد. بعد از عبور از روستا خود را در طبیعتی دیدیم که چشم‌انداز زیبایی داشت. پاییز اغواگر رسیده بود و نقش و نگاری تازه بر جنگل کشیده بود. صدای خش خش برگ‌‌های رنگارنگ پاییزی، آواز پرندگان و پرواز آنها، سکوت و آرامشی که طبیعت زیبای پاییزی هدیه می‌داد، بی‌نظیر و غیر قابل وصف بود. همگی آرام و همراه و همدل می‌رفتیم. از با هم بودن و باهم خندیدن، نه بهم خندیدن، لذت می‌بردیم و هر از گاهی هم، بخشی ازاین همدلی و همراهی را را در قاب تصویرثبت می‌کردیم. در واقع، در این نقطه از زمین، ما شاهد چهار فصل بودیم. قسمتی از این نقطه همانند فصل بهار، دارای درختانی با شکوفه‌های میوه ازگیل و زالزالک و ... بودند و در سمتی دیگر، پاییز و خزان برگهای درختان را نظاره‌گر بودیم و در بالای مسیر که می‌رفتیم، شاهد بارش برف بودیم.

کم کم از منطقه جنگلی خارج شده و در مسیری پرشیب‌تر قرار گرفتیم. بعد از دشت آخر تا قله، جنگلی وجود ندشت و قلۀ عباسعلی از دور نمایان بود. از کنار کلبه‌‌ای نزدیک یال اصلی قله گذشتیم و هنگامی که به یال اصلی رسیدیم وزش باد، کمی شدیدتر شده بود. ساعت 13 به قله رسیدیم، قله پوشیده از برف بود و باد سردی می‌وزید. از بلندای قلۀ عباسعلی، قله خرونرو با خط‌الرأس دندانه‌‌ای در شرق، قلۀ قدمگاه در جنوب، نیزه‌وا در جنوب شرقی، اتابک در جنوب غربی و قله ارفع‌کوه و خط‌الراس زیبای آن در شمال، چشم‌اندازهای زیبای اطراف ما بودند. تماشای آن همه زیبایی، کوهنوردان را مسحور کرده بود.

نهار را داخل امامزاده صرف کرده و پس از ثبت عکس یادگاری روی قله، مسیر فرود را در حالی که باد همچنان به شدت می‌وزید، در پیش گرفتیم، در اینجا ما دو مسیر برای فرود به کمرپشت پیش رو داشتیم: یکی مسیر یال و دومی مسیر کلبه و دره. به دشت که رسیدیم، از سمت راست کلبه، ارتفاع کم کردیم و در مسیر پاکوب قرار گرفتیم. به نظر می‌رسید که اگر از پشت کلبه حرکت می‌کردیم، راحت‌تر در مسیر پاکوب، قرار می‌گرفتیم. مسیر بازگشت نیز، مسیر جنگلی و بسیار زیبا بود و در نهایت، ساعت 5 عصر به روستا و محل پارک ماشین‌ها رسیدیم. کل مسافت رفت و برگشت از روستای کمرپشت تا قله، تقریباً 14 کیلومتر بوده است.

اسامی همنوردان همکار:

خانم‌ها: زهرا سخائی، مریم ابوفاضلی، نسرین تارویردی‌زاده، سمیرا نوری، فاطمه حاجی‌رحیم.

آقایان: سعید حاجی‌بگلو، مجید دریاباری، محمد حسین‌زاده، رضا قمرزاده، حسین محرمی، حامد محجوب.

ضمن تشکر از همه مسئولین و همنوردان گرامی و به امید سفر دل‌انگیز دیگر در پهنای زیبای ایران‌زمین.

گزارش از نسرین تارویردی‌زاده-مرکز پژوهش کتابخانه‌ی مجلس

گزارش مصور این صعود را در وب‌سایت خبرگزاری خانه‌ی ملت ببینید.